פגישת ייעוץ ראשונה – חינם!

רשלנות רפואית ברפואת שיניים

עליה בשיעור תביעות רשלנות רפואית ברפואת שיניים 

בשנים האחרונות חלו התפתחויות מרשימות בעולם רפואת השיניים. עם כניסתם של חומרים חדשים, טכניקות וטכנולוגיות חדישות, החל במיקרוסקופ דנטאלי, סד כירורגי לצורך השתלות  ועד לשימוש בלייזר, ייצור חומרי גלם מתאימים יותר ופיתוח טכניקות עבודה מדויקות ואפקטיביות יותר. עולם רפואת השיניים המודרני הוא לא פחות ממהפכה. תוך כמה עשרות שנים בלבד שכללנו את מנעד הפתרונות הדנטליים לאין שעור.

ככלל, מדובר בטיפולים המאפשרים יותר דיוק ושליטה על הטיפול מצד הרופא, יותר נוחות מצד המטופל, החלמה קצרה וקלה יותר, וכן תוצאות אסתטיות יותר טובות, תוך שליטה מלאה בכאב ויכולת שליטה אופטימלית בתהליכי זיהום וסיבוכים. 

במקביל ושלא במפתיע לצד העלייה המרשימה באיכות ורמת הטיפול הרפואי הדנטלי, קיימת גם עלייה במקרים של רשלנות רפואית ברפואת שיניים אשר נידונים בבתי המשפט.

מדוע ישנה עלייה בשיעור התביעות שלרשלנות רפואית ברפואת שיניים ?

ישנן מספר סיבות שיכולות לעמוד מאחורי העלייה בשיעור המקרים של רשלנות רפואית רופא שינייםכשמעבר לגורמים הספציפיים השונים מתקיימת קודם כל הלימה סטטיסטית פשוטה. מטבע הדברים- ככל שיש יותר פרוצדורות, יש יותר היארעות לסיכונים, סיבוכים וכן גם רשלנות.

בנוסף לכך ישנן סיבות ספציפיות שמעלות את ההיתכנות לרשלנות רפואית ומהוות את הגורמים לה.

 ראשית, ישנה עלייה במודעות של ציבור המטופלים לזכויותיהם, אשר נובעת בין היתר מהפרטות של שירותים שונים במערכת הבריאות, עליית קרנה של הרפואה הפרטית, והמידע הרב שאליו חשופים אנשים ברשת האינטרנט, ברשתות החברתיות ובמדיות נוספות. המודעות מעלה את הדרישה לעמוד על הזכויות ולקבל את הפיצוי הראוי במידה ואלה נפגעו.

שנית, עולם השיניים עבר מהפכה מאז החל השימוש בהשתלות שיניים, שהם הליכים כירורגיים !!המשמעות היא, שרופאי שיניים מסוגלים ורשאים להציע דרך קליניקות פרטיות טיפולים מורכבים יחסית, כמו השתלות שיניים המערבות השתלות עצם והרמות סינוס. אין ספק שמדובר בהתפתחות מבורכת, אולם טיפולים אלו מצריכים ידע מקצועי מעמיק הן על מנת לבצע תכנון נכון של הטיפול, והן על מנת להתמודד עם סיבוכים והפתעות במהלך הטיפול עצמו.

הבעיה העיקרית היא, שמשרד הבריאות אינו דורש הכשרה כירורגית מקדימה של רופא השיניים, טרם שינפיק לו רישיון עבודה מצד אחד, ומצד שני דרישה של ציבור המטופלים ההולך ומתבגר לביצוע השתלות שיניים שעליהם ניתן לבצע שיקום קבוע. זאת, לעומת המצב בעבר של ביצוע תותבות לאחר עקירת שיניים. 

בפועל, מאחר וכאמור, אין דרישה של משרד הבריאות להכשרה כירורגית, רוב הרופאים מסתפקים בקורסים קצרים המועברים ע"י חברות השתלים. קורסים שאין בהם בכדי לתת מענה מספק לכל מגוון הטיפולים הכירורגיים ובעיקר לסיבוכים ולסיכונים אפשריים הכרוכים בטיפולי ההשתלות.

התוצאה: טיפולים כירורגים לקויים, החדרת שתלים במיקומים לא נכונים, פריצה לתוך הסינוסים, פגיעה בעצב של הלסת התחתונה  והעיקר, כשלון של שתלים שנובע בהרבה מקרים מחוסר מיומנות של הרופא בביצועם.

מכאן קצרה הדרך לפגיעות לא פשוטות במטופלים, הכרוכות בסבל רב ובצורך לבצע הליכים וטיפולים ממושכים ויקרים לתיקון הפגיעה. לעיתים הפגיעה עלולה להיות חמורה ובלתי הפיכה ואז תיווצר למעשה נכות ששום טיפול לא ישקם. בעקבות פגיעה כזאת נוצרת פגיעה תפקודית הרבה פעמים, לצד פגיעה משמעותית באיכות החיים.

לבסוף, ניתן לציין עוד סיבה אפשרית לעלייה בשיעור המקרים של רשלנות רפואית. רופא שיניים עשוי להציע טיפולים אסתטיים במסגרת הקליניקה שלו, ביניהם טיפולי אסתטיקה דנטלית כמו ציפויי חרסינה, ולפרסם אותם בראש חוצות בתור "חיוך הוליוודי מושלם" וכפתרון הכי בטוח שאינו כרוך בפגיעה בשיניים. עם זאת, חשוב לדעת שטיפול של ציפוי חרסינה הוא כלל אינו הכי בטוח שיש וזאת משום שכן נדרשת השחזה של השיניים וכן השחזה ללא צורך של שיניים תקינות- זאת אומרת שמתקיימת פגיעה שלא לצורך.

 זאת בנוסף לטיפולים אסתטיים כמו הזרקות חומרי המילוי, שנעשים יותר ויותר נפוצים במרפאות לרפואת שיניים. לעיתים, פרסומים אלו הינם מוגזמים ועלולים להטעות, או להסתיים בפגיעה בבריאות הפה, בעצבים ובחזות החיצונית. 

אם אתם חושבים שנפלתם קורבן לרשלנות רפואית, אל תתעלמו מזה- זה לא יעבור. בואו לבדוק אם אכן כך המצב ובמידה ואכן נגרם לכם עוול והתרחשה במקרה שלכם רשלנות רפואית- דעו שיש מה לעשות בנידון. לתבוע את זכויותיכם היא לא רק רשות, אלא היא חובה אזרחית וחברתית שעוזרת לנו להיות חברה טובה יותר, מקצועית ואחראית יותר.

כשלחברות הביטוח לא ישתלם יותר לשלם כספי פיצויים- יתכן שתתקבל החלטה גורפת להכשיר רופאי שיניים בהתאם לנדרש בשטח ובכך יצנחו שעורי הרשלנות בפועל- דרמטית.

בפגישת ייעוץ עורך הדין חיות, שהוא בעצמו רופא שיניים מומחה בעל ניסיון של שלושים שנות התמחות בשטח יוכל לאבחן באם התקיימה התרשלות ובמידה וכך היה אפשר יהיה לצאת לדרך עם בנייה והגשה של תיק התביעה לבית המשפט. התהליך עצמו אורך כשנה עד שנתיים ובמרבית המקרים יסתיים בהסכם פשרה מול חברת הביטוח.

 לפרטים נוספים ולקביעת פגישת ייעוץ ראשונה עם עו"ד ד"ר אהרון חיות, התקשרו לטלפון 03-6222849.

מלאו את הפרטים ואנו נחזור בהקדם, תודה.

דר' אהרון חיות – עורך דין

טלפון: 03-6222849
פקס: 03-5751472
נייד: 052-2562188
מייל: ahayout@gmail.com
כתובת:דרך מנחם בגין 7, רמת גן – מגדל גיבור ספורט קומה 28
דילוג לתוכן